Starám se o slavné

29. května 2008 v 11:56 | S |  Bulvár, paparazzi, celebrity:))
Vyzpovídali jsme ženy, které zajišťují natáčení zahraničních filmů u nás, takže chodí také na večeře se známými herci či režiséry. Řekneme vám, jak být tam co ony a co taková práce obnáší.
Dostat se k práci u filmu není tak složité, jak se může zdát. Největší výhodou a současně nutným předpokladem je znalost cizích jazyků. Mnozí začínali u filmu jako tlumočníci a překladatelé a později postupovali v hiearchii pracovních pozic výš. Díky jazykovým znalostem se k práci produkční dostala i Martina Burgetová ze Stillking Films. "Zjistila jsem, že na Barrandově hledají sekretářku do francouzské produkce. Postupně jsem se propracovávala dál, dělala jsem asistentku produkce, později koordinátorku a teď jsem produkční manažer," popisuje Martina.

Markéta Tom se k filmu dostala díky své práci na karlovarském filmovém festivalu, kde pět ročníků působila v programovém oddělení. I pro ni je znalost jazyka velmi důležitá, často musí překládat či vysvětlovat. "Někdy se totiž mohou Češi a cizinci špatně pochopit. Obecně jsou třeba Češi na rozdíl od jiných národností negativnější a neradi o sobě mluví v superlativech. Na mně pak je, abych podobné kulturně-komunikační rozdíly osvětlila."

Poznej, co můžeš

Markéta Tom u filmu ráda zkouší různé profese. "Jednou jsem produkční, pak asistentka režie, jindy ve střižně a u Narnie jsem byla osobní asistentka režiséra. To znamená všechno vidět, všechno slyšet, být neustále po ruce a hlavně kopat za režiséra. On potřebuje někoho, koho se může zeptat na názor. Osobní asistent musí být i kamarád," říká Markéta, která má zkušenosti i z natáčení českých filmů. "Když jsem točila s režisérem Janem Švankmajerem, měla jsem sice funkci asistentky režie, ale pomáhala jsem i se skriptem nebo s rekvizitami. Každý pomáhal tam, kde bylo třeba. Systém natáčení byl jiný než u zahraničních filmů, i proto, že české filmy zdaleka nestojí tolik peněz. Ale tyhle rozdíly mě baví. Užívám si, když jsme v rámci natáčení filmu ubytovaní v Puppu a vyvářejí nám nejlepší kuchaři, stejně tak, jako když při natáčení českých filmů bydlíme v umakartové ubytovně a mažeme si housky v ruce. Pro mě je to stejná radost. Akorát jinak zabalená."

Jak ,zabalená' ta práce bude, do značné míry ovlivňuje producent. On totiž zajišťuje finance i prostředí, kde se bude točit. V případě natáčení zahraničního filmu zastupuje zahraničního producenta český producent a ten nese za průběh natáčení plnou odpovědnost. Takovou producentkou je Dana Synková, spolumajitelka filmového studia Gatteo Films. "Dá se říct, že mým úkolem je zajistit bezproblémové natáčení. Kromě lokací - tedy míst, kde se bude natáčet - musím zajistit i potřebnou techniku, popřípadě český štáb. Je to často dost komplikovaná práce, ale příjemná. Já osobně nedám dopustit na Francouze a jejich filmy. Ráda vzpomínám na setkání třeba s Michelem Piccolim nebo Annie Girardot."


Přání na počkání

U filmu platí, že nic není nemožné. A těmi, na které se snáší přání štábu, bývají produkční. Mnohdy jde i o kuriózní požadavky: "Jeden režisér z Francie se rozhodl, že se ožení na Staroměstské radnici. Jenže mezi oddávajícími nebyl nikdo, kdo by uměl francouzsky, tak poprosili mě. Byla jsem hrozně nervózní, ale nakonec jsem je oddala vlastně já," vzpomíná Dana Synková. Při natáčení se produkce nikdy nemůže předem připravit na to, co se bude dít nebo co bude třeba zařídit. "Například že speciální kameru nechtějí za čtrnáct dní, ale už zítra," přibližuje produkční Martina Burgetová. Kromě pracovních záležitostí se mnohdy podílí i na soukromých aktivitách režiséra nebo herců. "Když tu byl představitel Sandokana Kabir Bedi, chtěl vidět představení Othella, sám ho hrál v londýnském divadle. Tak jsem mu zařídila představení s Borisem Rössnerem. Mám ráda Prahu a klidně zafunguju i jako průvodkyně, když chce někdo ze štábu procházku s výkladem," říká Markéta.

Také Míla Řádová, která je osobní asistentkou Jiřího Menzela, občas dělá doprovod slavných. "Když jsem se starala o jednoho amerického producenta, vyřizovala jsem mu i soukromá přání. Dva dny předem mi řekl, že za ním přijedou děti a chtějí strávit jarní prázdniny v Rakousku. Musela jsem najít volný hotel, který by jim vyhovoval. Nakonec mi řekl, že cesta autem byla příliš dlouhá, a nazpět chce letět soukromým letadlem. I to jsem musela zvládnout zařídit," vypráví Míla Řádová. Jen jednou se jí přání klienta splnit nepodařilo. "Za jedním americkým producentem přijela na půl dne polská chůva, která žije ve Francii, a já jí měla zařídit schůzku s konzulem kvůli vízu. To se mi tedy nepodařilo… Producent se mnou pak půl dne nemluvil, byl zvyklý, že jsem mu ve všem vyhověla. Při zařizování i sebevětší hlouposti si ale člověk musí zachovat tvář a nedávat najevo emoce."

Hvězdné manýry

I během několikaměsíční práce s Elijahem Woodem nebo na večeři se Seanem Connerym je důležité, aby člověk zůstal nohama na zemi a dělal si vlastní úsudek. "Vzpomínám na režisérku, o které se říkalo, že je problémová. Dělala jsem jí asistentku a všechno bylo úplně v pohodě. Rozhodně jsem neměla pocit, že s ní jsou problémy. Dokonce mě po natáčení pozvala k sobě na návštěvu do Londýna," říká Markéta Tom. Podobné zkušenosti má i Míla Řádová. Její první práce byla s Barbrou Streisand, která v Čechách natáčela film Yentl: "Původně jsem jí měla dělat doprovod pár dní, když přijela na obhlídky míst. Jenže pak si mě vyžádala i na natáčení. Padly jsme si do oka a dodnes jsme v kontaktu. Byla jsem u ní i na návštěvě v L. A." O tom, že bude dělat doprovod i Seanovi Connerymu, se dozvěděla dva týdny předem. "Není výjimkou se podobné věci dozvědět ze dne na den. Během dvou týdnů jsem se snažila o Seanovi zjistit nějaké informace. Často je ale lepší nechat vše až na osobní setkání, protože mediální obraz hvězd bývá zkreslený. Na nikoho se nemůžete zcela připravit, nikdy nemůžete odhadnout, v jaké bude náladě. Se Seanem jsme první večer šli na večeři a našli jsme spoustu témat, o kterých jsme se mohli bavit. Za těch pět měsíců jsme toho prožili hodně. Dokonce i povodně," vzpomíná Míla Řádová na Conneryho. Zažila s ním i legrační situaci v restauraci: "Objednal si tatarský biftek - bylo to nedlouho po kauze s nemocí šílených krav - a servírka, která už tak byla nervózní ze známého hosta, dostala strach, jestli Sean ví, co si objednal. Zeptala se, zda si je jistý, že chce povečeřet tataráka, a to Seana hrozně rozesmálo."

Filmová rodina

Všechny ženy, které jsme oslovili, se shodují na jednom: práce u filmu je opravdu časově náročná. Katka Hájková, produkční manažer u společnosti Filmka, která má na starosti kaskadéry, měla za sedm let jen deset dní dovolené. Navíc nikdy nevědí, kdy přijde další práce. Za čtrnáct dní? Za měsíc? Ani jedna by však svou práci nevyměnila za teplo a klid kanceláře. "Lidé, kteří pracují u filmu, jsou jedna velká rodina. Mají rádi svobodu. Každý je sám za sebe, ale všichni mají v podvědomí, že pracují na stejné věci a jeden bez druhého film nedokončí," shodují se a Míla Řádová dodává: "Nikdy nevím, kdy přijde má poslední klapka, i když chci ještě točit. Ale měla jsem štěstí na lidi a můj život byl naplněný zážitky. A to vyváží všechna negativa."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jaké roční období máš nejraději?

Jaro 18% (106)
Léto 60.8% (359)
Podzim 10% (59)
Zimu 11.2% (66)

Komentáře

1 Kjajinkaa Kjajinkaa | Web | 29. května 2008 v 18:15 | Reagovat

bleskajdaaa

2 magdush magdush | E-mail | Web | 2. června 2008 v 15:26 | Reagovat

ahooj mas moc krásný blog :) nechtěla bys spřátelit? kdyžtak pls pisni na blog :) papa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama